PISMO 18.03.2003. 10.52 PM (Igra staklenih perli)

Sasvim je mogućno da knjiga "Igra staklenih perli" govori o čoveku koji je spojio duh i dušu i time postao Majstor igre ili Magister ludi, kako se u knjizi naziva vrhovni poglavar, čovek koji upravlja čitavom igrom staklenih perli.

Nameravala sam, dok sam čitala knjigu, da pronađem jedan pasus koji jasno objašnjava šta je to igra staklenih perli, ali Hese tako suptilno daje objašnjenje da je bilo nemoguće pronaći jasnu definiciju. Jer igra staklenih perli upravo i izmiče svim definicijama.

Igra staklenih perli bi bila lagano nadmudrivanje, ali bez želje za pobedom, već se sve misli - koje se asocijacijama nadovezuju jedna na drugu - vode ka tome da se čitav svet svede na jednost. Igrači staklenih perli kombinuju astronomiju sa muzikom, ovu sa matematikom, matematiku sa bojama, tražeći onu zajedničku nit koja sve povezuje i čini jedinstvenost samog života. Nešto kao pokušaj dosezanja samog Boga


Međutim, celinu i onu osnovnu nit čitave knjige nisam uspela da sagledam. Pa ni sada. Upravo se pitam da li bi ti knjigu doživeo na moj način, jer ponovo sam prenela samo radnju i gomilu svojih zbrkanih utisaka.

Jedino što sam apsolutno razumela, jer nosim je u duši, je Igra staklenih perli. Perle su nezavisne celine, providne i lako lomljive, ali nanizane jedna pored druge čine prelepu ogrlicu. Igra staklenih perli, kako je ja trenutno igram, je zbir dvosmislenih provokacija koje uvek daju jednu, od mnogo ponuđenih, mogućnosti da se nadmudrivanje nastavi u sasvim neočekivanom pravcu. Pri tome je duh slobodan da barata svim raspoloživim asocijacijama, pa tako opaska "ležanje na travi" odmah rađa odgovor "upala pluća". Jednom se čak dogodilo da sam potpuno obezvredila sebe izjavom koja je trebala da nadmudri sagovornika, ali sam rekla da su "slepi hodnici sasvim mogući" u takvoj vrsti komunikacije. Veoma bitna stavka je da nadmudrivanje ne vodi u pobeđivanje protivnika, već služi jedino usavršavanju same igre. Pobeđeni sagovornik znači prekinutu igru, a igra je da se igra do beskonačnog, do sažimanja svega u jedan.

Tvoja (u nastavljanju beskonačnog)

Z.

No comments:

Post a Comment